2012. június 4., hétfő

Szajna partján 1.

A pünkösdi hétvégét két nappal meghosszabbítottuk és ellátogattunk egyik kedvenc városomba, Párizsba! Pénteken indultunk a Ryanair egyik járatával (Szabinak ez volt az első repülő útja) és dél körül értünk a Beauvais reptérre. Ez a reptér távolabb van a várostól, három úton lehet eljutni a városba: 1. taxival (nagyon drága) 2. busszal közvetlenül Párizsba 3. busszal vagy taxival a közeli vonat állomásra (Beauvais Train Station), majd onnan vonattal a Gare du Nord vasútállomásra. Több ok miatt is a harmadik megoldást választottuk: a szállásunk a Gare du Nord-tól 5 percre volt gyalog, valamint a külföldi szabadjegy és a FIP igazolvány használatával a vasút használata nagyon olcsó nekünk.
Délután 3 körül értünk Párizsba, felvettük a szállás kulcsát, majd elfoglaltuk azt. Az utazás szervezése során a legtöbb gondot általában a szállás kiválasztása okozza. Mivel tudtam, hogy az uticélunk elég drága város, így olyan szállást szerettem volna, ahol van hütőszekrény, esetleg konyha is. Nagy örömömre rátaláltam egy kis apartmanra, amelyben minden megvolt: konyha, fürdő, függetlenség. Nem okozott csalódást, nagyon elégedettek voltunk a piciny 17 m2-es tetőtéri lakásunkkal. Miután nagyrészt beszereztük a következő napokra szükséges élelmiszert (Carrefoure-ban, kettő is volt a közelben), bringára pattantunk és begurultunk a belvárosba, a Szajna partjára. Bizony bringára! Kipróbáltuk a velib szolgáltatását, ez egy olyan kerékpárkölcsönző rendszer, mely Párizsban 1800 állomáson több mint 20 ezer kerékpárt tesz elérhetővé. Van egy napi alapdíj (1,7 EUR= egy metró jegy), ami feljogosít a használatra. Minden bérlésnél az első fél óra ingyenes, a további fél óra 1 EUR, a következő fél óra pedig 2 EUR és így emelkedik...ezzel is ösztönzik az embereket, hogy gyakran váltsák, gyorsan letegyék a kerékpárt. Párizsban a látnivalók között nincsenek nagy távolságok (kerékpárral - sétálgatva igen csak fárasztó tud lenni), így könnyűszerrel megoldható, hogy egész nap kerékpározz az alapdíjért. Közben pedig tökéletesen el tudsz vegyülni a város forgatagában, jobban megismered a nevezetességek elhelyezkedését, mintha a föld alatti metrón közelíted meg őket.
Az első fél napra, nem terveztem komoly programot....ismerkedés a környékkel, végig gurulni a Szajna partján. Notre Dame , Cité sziget, a déli parton végig az Eiffel toronyig. Képekben:

A második nap is csodálatos napsütésre ébredtünk, nagy szerencsénk volt az időjárással, mert az utazásunk előtt és után sem volt túl szép idő Párizsban. Erre a napra szajnai hajókázást terveztem, egybekötve egy kis városnézéssel. Hirtelen ötlettől vezérelve délelött mégsem a Szajna felé vettük az irányt, hanem a szállásunkhoz nagyon közel eső Montmartre negyedbe. Ez a rész, a keskeny és meredek utcáival, régen az írók és festők lakhelye volt. A bohémvilág hangulatát még most is örzi. Rengeteg festő található itt (Place du Tertre), bár a párizsiak szerint inkább csak túristacsalogató célllal. A domb tetején találhatón a Sacré Coeur, kupolás székesegyház, mely a vakítóan fehér színét a mészkőnek köszönheti (esőben kálciumot bocsát ki és megfehéredik). A domb aljában pedig az éjszakai élet virágzik, a klasszikusnak mondható Moulin Rouge mellett számtalan sex shop található. A kis utcákon sétálgatva találtunk egy csoda csoki múzeumot (és boltot), melyben számtalan műalkotást láthattunk csokiból (hatalmas hajó, Eiffel torony, autók, hangszerek stb.). A negyed látnivalói közé tartozik még a Montmartre temető is, ahol többek között Alexandre Dumas regényíró sírhelyét is meglátogattuk.

Délután célba vettük a Szajna partját, hogy megcsodáljuk Párizst egy újabb nézőpontból, a vízről. A velib mellett a másik nagyszerű szolgáltatója a túristáknak a batobus. Ez egy hajójárat, amely hop on- hop off  (bármelyik megállóban ki- és beszállhatsz) elven működik, 8 megállóhellyel biztostja, hogy Párizs fő nevezetességeit meglátogasd. A megállóhelyek: Museé d'Orsay - Saint-Germain des Pres - Notre Dame - Jardin des Plantes - Hotel de Ville - Louvre - Champs Elyseés
Mi a Museé d'Orsay-nál szálltunk fel és egészen a Louvre-ig gyönyörködtünk, nézelődtünk: a Szajnában, a parton ücsörgő párizsiakban és túristákban, a szebbnél-szebb hidakban (láttunk lakattól roskadó hidakat is), épületekben, a Cité szigetben és a folyóról felénk magasodó Notre Dame-ban....és még sorolhatnám :-)

A Louvre-nál partra szálltunk és sétáltunk végig az üvegpiramistól, a Tuileriák kertjén át (hihetetlen mennyi ember üldögélt, beszélgetett a parkban!), a Concorde teret elhagyva (egy 3300 éves egyiptomi obeliszk található a téren, mely 1829-ben érkezett meg Párizsba, 4 évnyi utazás után az egyiptomi király ajándékaként), végig a zsúfolt Champs-Elysées-n, egészen a diadalívig. Szép kis túra volt, de megérte! Onnan pedig ismét bicajjal gurultunk vissza a Szajna partján található Eiffel toronyig. Ismét megcsodáltuk, majd vízre álltunk és meg sem álltunk a Notre Dame kertjéig. Innen származik ez a rózsa-kollázs, amit nem hagyhattunk ott (főleg édesanyámnak ajánlom :-) ):

Kellően elfáradva tekertünk hazafelé a szállásra, egy eseménydús napot tudva magunk mögött. :-) hamarosan folyt.köv. :-)

1. Én is nagyon szeretem Párizst, talán még viszontlátom valamikor :-)

Nagyon jók a képek, nosztalgia, óóó...

Tetszik ez a biciklis kölcsönzés :-)

2. Köszönöm a rózsákat :)