2012. szeptember 16., vasárnap

Folyók, tavak mentén - Ausztria 1. rész

A tavalyi gyaloglós nyaralások (Tátra, Montenegró) alkalmával eldöntöttük, hogy idén nem hagyjuk otthon kerékpárjainkat és a nászúthoz (Garda tó 1., 2., Dráva menti út 1., 2.)  hasonló útat tervezünk. Mivel számunkra a vonat a leggazdaságosabb utazóeszköz és nem szerettünk volna napokig utazni (10 átszállással), így Ausztria mellett döntöttünk. Nem volt teljesen ismeretlen a terep, hisz a Duna mellett és a salzkammerguti régióban is már többször voltunk. Az út előtti tervezés kimerült a neten való kutakodásból, szállást nem kellett előre foglalni, hisz vittük magunkkal a sátrat. A szokásos osztrák precizitásnak köszönhetően kaptam postán ingyenes térképet a felső-ausztriai kerékpárutakról, a Duna menti útról pedig még megvolt a régi útikönyvem. A tervezett túra útvonala röviden: vonattal Linzig, majd onnan már kerékpárral a Traun folyó mellett Atterseeig (Salzkammergut régió), majd északra a Römerradweg-en az Inn folyóig, onnan az Inn folyó mellett Passauig. Passutól pedig a Duna menti kerépárúton Bécsig.
Első (fél) nap = 0. nap - 2012.08.10. péntek
A felhasznált szabadság napok minimálisra szorítása érdekében pénteken még dolgoztam egy fél napot, a vonatunk f2-kor indult a Déli pályaudvarról. Kerékpárral mindenhova körülményes az utazás, így Ausztriába (Bécsbe) sincsen közvetlen járat, először Győrben, Bécsben (itt kicsit körülményesebb volt, mert Bécsen belül a Südbahnhofról a Westbahnhofra kellett áttekerni), majd St. Valentin-ben szálltunk át és így jutottunk el este f9-re a Linz mellett található Pichling See melletti kempingbe. Szerencsére az átszállás csak Magyarországon problémás (a peronok között általában csak lépcsőn lehet közlekedni, még egy vacak rámpa sincsen - nos ez egy felpakolt bicajjal elég körülményes), Ausztriában mindenhol vagy lift, vagy rámpa vagy pedig lépcső helyett lejáró van a peronok között. Az első szállásunk a Pichlinger tó mellett található kemping volt. A sátoros nyaralásoknál általában a kemping minősége/szolgáltatásai adja meg a plusz kényelmet. Ez a kemping ár/érték arány tekintetében is rendben volt (15,5 EUR két főre sátorral bicajokkal együtt).
0. nap össz táv: 26,2 km
1. nap - 2012.08.11. szombat (Linz - Attersee)
Mivel otthon megnéztem a várható időjárást, így nem lepődtem meg, hogy szombat reggelre befelhősödött az ég. Linz környékére szombatra felhőt és kis mennyiségű csapadékot ígértek, viszont vasárnaptól ragyogó napsütést. Így nem szegte kedvünket a dolog. Mint az elkövetkezendő napokban a reggeli rutin a következőképpen zajlott: Szabi kávét és teát főzött (hoztunk magunkkal gázfőzőt, ami az egész úton nagy szolgálatot tett nekünk), míg én elkezdtem a pakolást a sátorban (hálózsák, matrac és laticel elcsomagolása), majd elfogyasztottuk a reggelit. Reggeli után pakolás, majd indulás. Átlagosan 9-f10 felé indultunk útnak minden nap. Az első napra a google alapján 90 km-nek mutatott távot terveztem. Eltekertünk a Traun folyó mellett (Traunradweg R4) Atterseeig. Az út nagyrészt murvás úton vezetett a folyó mellett, voltak részek viszont, ahol az R4-es jelzést nem lehetett követni (nekünk legalábbis nem sikerült :-) ), de térképpel és helyi segítséggel így is eljutottunk a célállomásig, viszont a vége meghaladta a 90 km-t. Nem is bántuk, hogy beszélgettünk a helyiekkel, mert amikor hallották, hogy az Attersee után a Römerradweg-en (R6) szeretnénk folytatni az utunkat az Inn folyóig, akkor lebeszéltek róla minket, mondván nem annyira látványos az útvonal. Inkább egy a tavak melletti útvonalat (Salzkammergut radweg R2, Mattigtal radweg R24) javasolták, ami a számításaink szerint egy nappal megnöveli a menetidőt.
Elfáradva este f9-re értünk az Attersee melletti kempingbe, mivel aznap 116 km-t és közel 1150 m szintet tettünk meg a tervezett 80-90 km-rel szemben (csomagokkal!). Az utunk során látott kempingek közül ez volt a legrosszabb (lepukkant volt, csak németül beszéltek, semmi infóval nem tudtak szolgálni a környező, következő tónál levő kempingekről, épp hogy csak a levegővételt nem számolták fel az árba: külön kellett fizetni pl szemétdíjat és ezek a tételek az ártáblán sem voltak kint), szóval ajánlólevelet nem állítanánk ki nekik. És szerencsétlenségünkre pont az Attersee partán terveztünk eltölteni két éjszakát. :-) Azért túléltük, így volt mihez viszonyítani a későbbiekben.
1. nap össz táv: 116 km, 1150 m szint
1. nap képekben: ebédfőzés a folyóparton - felhős/napos igazi tekerős idő - Römerweg
2. nap - 2012.08.12. vasárnap Attersee
Ez a nap a pihenésről (is) szólt, ami a tegnapi nagy táv után jól esett! Délelött átbeszéltük az útvonalmódosítást, megfogadtuk a tegnapi tanácsot és a Römerradweg helyett a másik utat választottuk (3. napra). Egy finom ebéd után (magunk főztünk) pedig felkerekedtünk, hogy csomag nélkül (!) felfedezzük a tavat. Észak felé indultunk, ami később jó választásnak bizonyult, mind a hátszél/szembeszél, mind a lejtők/emelkedők tekintetében. A tó keleti része inkább a sportolni vágyóknak kedvez, sok helyen láttunk búvárkodókat, szörfösökat, szabadstrandokat és egy részén a tónak meglepően sok montist is (gondolom onnan indult a hegyekbe valami jó kis túraútvonal).  A tó nyugati részén sok-sok kis magán partszakasz/strand volt lekerítve, inkább a napozni/fürdőzni vágyóknak kedvezve. Mindkettőnket nagyon emlékeztetett a Garda tóra. Nagyrészt a tavat körülvevő autóúton lehet tekerni, néhány szakasz kivételével, ahol már elkészült a külön kerékpársáv. A vezetők nagyon figyelmesek, türelmesek és sokkal nagyobb ívben előznek, mint nálunk.
2. nap össz táv: 58 km (tó körbe 48 km), 200 m szint
2. nap képekben

3. nap 2012.08.13. hétfő Attersee - Wallersee
A tó gyönyörű, de a kempiungtől könnyű szívvel vettünk búcsút és indultunk meg az R2-n, ami a Salzkemmergut-i régiót behálózó körút. Mi csak egy részén, az Attersee, a Mondsee, az Irrsee és a Wallersee mentén követtük ezt az útvonalat, utána az R24 felé tartottunk (de ez már a következő nap volt).  Az út első szakasza ismerős volt, hisz előző nap körbetekertük a tavat, most pedig az R2-n indultunk el, ami nagyrészt követi azt az utat. Hol egy kicsit elkanyarodva tőle, kisebb forgalmú hegyi utakra vezetve minket. Volt kistányéros fölfelé és jól megérdemelt gurulás is rendesen. A tavak között - egy kis kb 400 m-es szakasz kivételével - aszfaltúton vezetett az utunk. Tavak, hegyek, mindegyik egy kicsit más, mint az előző. Egy a tóparton elfogyasztott (hideg) ebéd után érkeztünk meg Neumarkt Wallersee-n keresztül a kempinghez. Azt hiszem, a nyaralásunk során ez volt a legjobban felszerelt szállás (hajszárító, meleg fürdőrészleg, tisztaság), mindennel nagyon meg voltunk elégedve. Az szállás árában benne van a strand használat is, így délután kicsit pancsoltunk is. Megismerkedtünk egy olasz fiúval, Nikolasszal, együtt vacsoráztunk (mindketten gázfőzővel főztünk), jókat beszélgettünk. Ő pont arrafelé tartott, ahonnan mi jöttünk (Linz), így megosztottuk vele a tapasztatainkat, megnéztük egymás térképeit. :-)
3. nap táv: 67,3 km
szint: 450 m
3. nap képekben
4. nap 2012.08.14. kedd Wallersee - Obernberg
A negyedik nap egy kicsit később indultunk (11 órakor), mint terveztük, mert Nikolasz bicaján segített Szabi "pár" dolgot kijavítani (ahhoz képest, hogy nemrég hozta el a szervízből a féket kellettbeállítani, a váltóbowdent rövidíteni, egy láncszemet ki kellett venni a láncból és a keréknél hiányzott egy alátét, ezért a gyorszár nem fogta jól a kereket). A tótól újabb hullámvölgyek jöttek, lassan kezdtek az izmaink hozzászokni az emelkedőkhöz :-) Hangulatos erdei utakon is haladtunk és utunk során rengeteg állatok figyelhettünk meg: őzeket, nyulakat, mókusokat, vidrát, sok-sok madarat. A kerékpár általában elég halk ahhoz, hogy az ilyen állatokat közelről megfigyeljük, meglepjük. Amikor elértük Brannau-t, az Inn folyó partján már kevesebb emelkedővel találkoztunk. Főleg a töltésen, murvás úton tekertünk és hamar elértünk Obernbergbe. A Panorámakemping a családias kempingek mintaképe. Tiszta, hangulatos, kedvesek az üzemleltetők (egy család üzemelteti), olcsó (13 EUR/éj) és a kis sátorral utazóknak külön asztalok vannak fenntartva. A mi sátrunk volt az utolsó....szomszédaink: Rudi az osztrák fiú, aki az Inn melletti bringaúton tekert már egy hete, valamit egy francia család, akik 5-en indultak el már 4 hete otthonról (érdemes megemlíteni a teljesen vízálló, házilag kannából eszkábált csomagtartójukat). A program mindig hasonló: sátorverés után, fürdés, vacsi (spéci francia salátával is megkínáltak minket), közben beszélgetés a szomszédokkal, másnap tervezgetése.
4. nap táv: 87,3 km
szint: 400 m
4. nap képekben: saját asztal a kempingben - tisztavízű pisztrángos patakok - tavak - hegyek - Nikolasszal indulásra készen - franciák által eszkábált csomagtartó

1. Nem semmi! Gratula a bátorságotokhoz és a kitartásotokhoz! :)

2. Gyönyörű helyeken jártatok! Komoly teljesítmény a megtett táv a szintkülönbségekkel, elismerésem!
    Jó volt a mini-találkozó, feltöltekező élmény volt. :) Szívesen csatlakoznék a KÖKI-s alkalomra is. Hol lehet utánanézni? Köszönöm, ha megírod az információkat! :)
    Brigi

1. Köszi! A facebook-os csoporton szerveződik. FB-n fent vagy? Írj ott nekem és meghívlak a talira (eseményre).

3. Csodás tájakon jártatok, nagyon ügyesek vagytok! :-)