2009. augusztus 26., szerda

Prágai vakáció

Már régóta adós voltam a prágai beszámolóval, fogadjátok szeretettel :-)

Július végén indultunk a várva-várt 4 napos prágai utazásra. Szombaton reggel, inkább hajnalban (5:28-kor) indult a Keleti pályaudvarról a vonat. Vicces volt, mert reggel még az éjszakai busszal kellett elindulnunk, hogy időben ott legyünk. Miután elhelyezkedtünk Jeszenszky Jánoson (így hívták a vonatunk) indulhatott az utazás. A menetidő 7 óra, Sturovó felé hagytuk el az országot és a szlovákokon keresztül érkeztünk meg Csehországba. Gyönyörű tájakon vitt az utunk, így csak néha-néha bóbiskoltunk el egy picit. Az ilyen hosszabb utaknál nagyon kényelmes a vonat, mert az ember akkor áll fel, mozog egy picit, amikor csak szeretne.

A hajnali indulásnak egy nagy előnye volt, már fél 1-re a prágai Holesovice állomásra értünk. Onnen egy metróval és egy villamossal értük el a szállásunkat. A Klamovka Hostelben foglaltam egy apartmant, a meglepetés az volt, hogy az angol levelezés ellenére egyáltalán nem tudtak angolul a recepción. Így már az első nap hasznát vettük az utikönyv végén levő cseh-magyar kiszótárnak :-) A szállás elfoglalása után még nekivágtunk délután-este felfedezni a belvárost. A szálláskeresésnél fő szempont volt, hogy ne essen nagyon messze a központtól, a Klamovkától egy villamossal el tudtunk jutni a belvárosba.

A túristáknak “kötelező” úttal kezdtük, a régi lőpor toronytól kezdve sétálgatva fedeztük fel az Óvárost. Az Óvárosi téren nagy kavarlákd fogadott minket, hisz azon a héten rendezték meg a prágai folklór napokat, ahol szinte minden nemzet képviseltette magát a saját népviseletében. Természetesen a magyarok is ott voltak.

Óvárosi tér, háttérben a Tyn-tempolom tornyai

Orloj (állandó tömeg előtte, de akkor is meg kell nézni :-) )

Az Óváros térről szinte a tömeg is vezetett a kis utcácskákon át a Károly hídig. Közben éttermek, sörözők, hangulatos kávézók hada mellett sétáltunk el.

Károly híd

A  Károly híd forgataga is emlékezetes, árusok a hídon, festmények (igaz, hogy majd mindegyik árusnál ugyanazok a nyomatok), kézzel készített kerámiák, fülbevalók, jazz a híd közepén. Azt hiszem Prágában csak sétálni kell és magunkba szívni a hangulatot.

nem tévedés, ez is Prága

Vasárnap a vár környékét fedeztük fel. Megcsodáltuk a hatalmas Szent Vitus Székesegyházat, az őrséget, az Arany utcácskát (és az utikönyv figyelmeztetése ellenére a kiszemelt hűtőmágnes itt volt a legolcsóbb), a szőlőskerteket, a Moldva partját, a táncoló házakat….de beszéljenek helyettem a képek…

Szent Vitus Székesegyház

Arany utcácska (főként aranyművesek lakták a vár eme kis utcácskáját, innen kapta a nevét, Franz Kaffka nővére is itt lakott, Kastély című művében bemutatja a helyet)

a szőlőskertek

kerti nyugalom

prágai tető

Ginger és Fred, táncoló házak

20 cm =kerékpárút

Prágáról mindig azt hallottam, hogy kerékpáros város, többen mikor hallották, hogy jövünk, rögtön kérdezték, hogy visszük-e a kétkerekűket…. bevallom nem vittük és meg sem fordult a fejemben. Egyszer már, évekkel ezelőtt jártam Prágában és szerintem legjobban gyalogosan lehet megismerni. Szerencsére elég emberléptékű a turisztikai része. A belvárosban igazán bicikliseket sem nagyon látni, hisz a legtöbb helyen keskenyek az utcák és macskakővel vannak burkolva. A Moldva partján sétálva vettük észre ezt az érdekes bicajos sávot, mely egy kb 20 cm széles csíkból áll és ezen közlekednek több kevesebb sikerrel a bicajosok. Nem túl szerencsés megoldás, bár náluk legalább a gyalogosoké a rakpart.

Este még bementünk egy rövid sétára a belvárosba, hogy megcsodáljuk a kivilágított Károly hídat és a várat.

Hétfőn egy újabb városrészeket fedeztünk fel. Viszont mielőtt ezekről írnék meg kell említenem egy történetet…. a szállásunktól nem messze felfedeztünk egy régi temetőt, ahol a régi kősírokat borostyán borította. Teljesen megfogott minket a hely hangulata, szerettük volna közelebbről megnézni a temetőt. Sajnos a lengyel munkások, akik a kápolna felújításán dolgoztak nem engedtek be minket. Ahogy a kerítésen kívül tanakodtunk odasétált hozzánk egy öregúr, érdeklődött, hogy szeretnénk-e megnézni a temetőt, mert látja érdeklődésünket. Olyan segítőkész volt, hogy lebeszélte a művezetővel, hogy beengedjenek minket. Tőle tudtuk meg, hogy a temetőben a XIX. századi pestisjárvány áldozatait temették el.

Eddig is kedveltem a cseheket, de ennek a bácsinak a segítőkészsége teljesen lehengerelt minket. A szokásos prágai útvonalból kihagyhatatlan a Vencel tér, a zsidó negyed, vizibicajozás (ha már az igazit otthon hagytuk) a Moldván, túra fel a Petrin hegyre (megnézni a kihagyhatatlan kis eiffel tornyot) és este egy kiadós vacsora egy lengyel kisvendéglőben.

Vencel tér

csoda a téren, mintha nem is ott lenne…

zsidó temető

ezt nem szabad kihagyni!

Prága legnagyobb parkja ez az erdős domb, kicsit olyan mint a mi Tabánunk, ennek a tetején áll a Rozhledna, mely az Eiffel torony miniatűr mása

Kedd reggel már a csomagokkal hagytuk el a szállást, készülve erre a napra kevés csomagot vittünk és azt is egy gurulós böröndben, hogy még a délutáni vonatindulásig kihasználhassuk az időt. Elsétáltunk Vysehrad váráig, közben figyeltük a Moldván a horgászokat, megnéztük a középköri temetőt, ahol többek között Dvorak síremléke is megtalálható, átvészeltünk egy kisebb zuhét (4 nap alatt az elsőt) és elbúcsúztunk Prágától, hogy újra Jeszenszky Jánossal zakatoljunk haza.

1. Joyo
    on
    Szia Sofie! Nagyon jó a leírás, és tetszenek a képek. Kedvet csináltál egy kiruccanásra. Köszönöm :-)
  2. Sofie
    on
    Szívesen :-) Egy kis reklám a MÁV-nak, még kaphatók igen kedvezményes jegyek Prágába, egy út 19 EUR.
  3. Béki Zsófi
    on
    Jó kis mozgalmas napok lehettek, gyönyörűek a képek!! :)
  4. Sofie
    on
    Tényleg mozgalmas volt, de nagyon jól éreztük magunkat! Örülök, hogy hallok Rólad :-)
  5. Tündérke
    on
    Jót nosztalgiáztam, szuperek a képek :-) )
    Mi 2005 őszén voltunk ott, autóval, Annával a pocakomban :-)